Om Vejrtrækningsteknik

Uddrag fra bogen “PUST UD”:
Megen forskning tyder på, at vejrtrækningsøvelser har en rigtig god effekt på angst og depression. Klinisk psykolog Dr. Fred Muench blev overrasket, da han første gang opdagede sammenhængen mellem jævnligt udførte vejrtrækningsøvelser og en klar forbedring af depression. Han opdagede under sine studier, at samtlige patienter i psykiatrien, det være sig med diagnoser som både skizofreni, depression eller angst, så havde de alle deres egne måder at bekæmpe stress. Uanset hvilken form de valgte som stresshåndtering, mindfulness, meditation eller yoga, så var vejrtrækningen det essentielle for patienten. 

Han fandt også ud af, at selvom der var mange forskellige vejrtrækningsteknikker, så var det grundlæggende den dybe rolige vejrtrækning, alting handlede om. Da han begyndte forskningen, kunne han ud fra resultaterne se, at stressreduktion var den væsentligste årsag til, at menneskerne ændrede adfærd. 

Det kunne være i form af fysisk aktivitet, meditation eller vejrtrækningsteknik. Han har siden hen specialiseret sig i vejrtrækningsteknik og har været med til at udvikle de apparater, som vi i dag bruger til at måle og kontrollere vort åndedræt.

For Dr. Muench var det helt naturligt, at vejrtrækningen har en effekt på angst og stressreaktioner, da en rolig vejrtrækning øger aktiviteten i det parasympatiske nervesystem og sænker aktiviteten i det sympatiske. Nervøse og stressede mennesker har en overaktivitet i det sympatiske nervesystem.

Hos deprimerede er mønsteret et andet. Disse mennesker har en underaktivering og ikke en overaktivering samt ofte et lavt blodtryk og nedsat føleevne i huden. Hele kroppen er underaktiveret, og den kan ikke rigtig komme i gang. Her kan den rigtige pusteteknik hjælpe med at få kroppen i balance. 

Den bringer kroppen i ligevægt så den kan blive istand til at arbejde. 

Rolige pusteøvelser virker ikke kun i en retning. Den er med til at stabilisere kroppen, indtil den finder ekvilibris, uanset om den fra begyndelsen er hyper- eller underaktiveret. Dr. Muench tror på, at en af hovedårsagerne til dette er den øgede aktivitet i vagusnerven, som også bliver kaldt følelsesnerven. Når aktiviteten i vagusnerven øges, aktiveres de dele i kroppen, som trænger til aktivering, imens den beroliger de dele, som trænger til at blive beroliget. Den skal vi lære mere om

Hvis vi har en overfladisk vejrtrækning og eller hyperventilere opstår der et underskud af CO2 i blodet. Mange tror at CO2 er en gift og det er det, MEN det er også helt nødvendigt i små mængder. Præcis som med NO (Nitrogenmonoxid), så er CO2 en vasodilator, som får blodårerne til at udvide sig. Hvis ikke vi har en tilstrækkelig mængde CO2 i blodet, så vil de røde blodlegemer fastholde oxygenet og derved vil de blive kørt rundt og rundt i systemet som en karussel, uanset hvor meget vi trækker vejret. Det er IKKE i blodet vi behøver oxygenet, da O2 niveauet i blodet som oftest er konstant uanset hvordan vi trækker vejret. ( hos raske mennesker ligger O2 niveauet i blodet omkring de 96 % eller højere) Der hvor vi tilgengæld har brug oxygenet er i muskulaturen, hjernen og i de indre organer. Det som får oxygenet til at slippe karusselturen er det dybe åndedræt, færre indåndinger, eller lave fysisk træning.